Sunday, July 31, 2011

KERNA PUASA ITU SATU KEWAJIBAN (KELEBIHAN KURMA)

***PIC LAST RAYA. TETAP HIJAU OKE. HEHEHE***

PADA TARIKH 1 OQOS 2011 adalah merupakan tarikh KERAMAT bagiku & juga pada semua umat ISLAM seluruh DUNIA. dengan ini saya ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN: BULAN YANG PENUH MULIA. mari lah same2 kita MEMPERBANYAKKAN ibadat & MENGURANGKAN MAKSIAT ye. JANGAN ada yang PONTENG PUASA oke. TUHAN sentiasa memerhatikan kita semua. oke, tuk entry kali ni, shah nak berkongsi info pasal kelebihan BUAH KURMA. setiap ramadhan, time bersahur or berbuka puasa, mesti ada KURMA. betol x? sesetengah org conform xtau apa sebenarnya kelebihan kurma ni. so, jom kita hayati petikan yg shah nak kongsi ni.

"KURMA dikenali dengan nama saintifik, Phoenix danctylifera, kurma amat berkesan untuk merawat penyakit gangguan usus kronik dan sembelit. Khasiat kurma juga terbukti dalam mengatasi masalah INSOMNIA. Individu yang mengalami masalah batuk pula boleh mengamalkan pengambilan kurma dalam menu harian mereka kerana keberkesanannya menghilangkan gatal-gatal dalam kerongkong seterusnya mampu menghentikan batuk.


Buat kanak-kanak pula, kurma membantu mencergaskan minda, menguatkan daya ingatan serta membantu tumbesaran. Manakala untuk wanita, kurma dapat mengurangkan pengaliran darah semasa proses kelahiran.


Tidak hanya itu, buah yang sering menjadi pilihan di bulan Ramadhan ini turut terbukti berkesan dalam memanaskan tubuh, mencegah penyakit barah, melancarkan peredaran darah, merawat penyakit buah pinggang dan membersihkan hati. kepada yg ade INSOMNIA 

tu makan kurma bnyak2.. boleh atasi masalah INSOMNIA.. :) "

jadi, marilah kita RAMAI-RAMAI mengamalkan pengambilan kurma ni, BUKAN SAJA time puasa jew, tp bila2 masa sahaja. TERUMATA bg mereka yg ada masalah kesihatan tu. huhu. so, sampai di sini jela entry shah ye. 

*** sebelum tu, shah nak minxmaap kpd semua sekiranya pernah melakukan sebarang kesalahan & dosa ye.

SEMOGA RAMADHAN KALI NI MENJADI RAMADHAN YANG LEBIH BAIK DRP YANG LEPAS2 DAN SEMOGA KITA MEMPEROLEH PAHALA IBADAT PERLIPAT GANDA & SEMOGA KITA DAPAT MENJADI INSAN YG LEBIH BAIK. AMIN. INSYAALLAH.

ASSALAMMUALAIKUM ^_^

1 comments:

IMANSHAH said...

lawa vespa

Post a Comment

 
 
Copyright © SHAH PHOTOGRAPHY
Blogger Theme by BloggerThemes