Friday, December 28, 2012

KERNA TOP 8 CONTESTANT "PROJECT SG: PRODIGIOUS MODEL SEARCH" - SEASON 2: WEEK 4-FACIAL EXPRESSION (FOUR PERSONALITIES BEAUTYSHOTS)

Assalammualaikum semua! Alhamdulillah, bertemu kita untuk entry baru kali ini. Macam biasa update entry untuk contest PROJECT SG: PRODIGIOUS MODEL SEARCH-SEASON 2. Korang semua sihat?? Dah makan? Solat? Harap-2 semuanya baik-2 saja.

Tema untuk minggu ke-4 kali ini ialah mengenai FACIAL EXPRESSION. Setiap peserta diberikan tugasan untuk menjiwai 4 personaliti yang berbeza. Cabarannya di sini adalah saya & juri-2 mahu melihat sejauh mana mereka dapat menjiwai watak di dalam sesuatu photoshoot. Photoshoot kali ini merupakan satu latihan untuk mereka. Sebab jika mereka di "Hire"oleh photographer, fashion designer ataupon mana-2 agensi dan diberikan tugasan untuk menjual sesuatu produk dengan menjiwai sesuatu emosi tersebut, maka mereka harus menjiwai watak yang diberikan dengan sebaik mungkin. Dengan adanya tema photoshoot ini, Insha-Allah dapat membantu diri mereka untuk perbaiki diri & belajar lebih teliti mengenai Facial Expression.

Sempena minggu ke-4: Facial Expression (Four personalities Beautyshots), maka setiap peserta telah diberikan gelaran baru bersesuaian dengan kebolehan mereka yang saya nampak selama 4 minggu.

Untuk pengetahuan anda semua, dah 3 minggu tiadanya penyingkiran. Jadi, di minggu yang ke-4 ini, sememangnya ada penyingkiran. Dari minggu pertama hingga ketiga, peserta wanita mendominasi kedudukan tertinggi dengan mendapat BEST PHOTO. Adakah minggu ini masih didominasi oleh kaum hawa?? Siapa bakal dapat best photo? Siapa bakal tersingkir? Jom kita saksikan!

------------------------------------------------------------------
WEEK 4: FACIAL EXPRESSION
 (FOUR PERSONALITIES BEAUTYSHOTS)


ZYEEMA: UNIQUE-DOORSIA

KOMEN: Minggu ke-4 ini, saya agak kecewa dengan pencapaian Zyeema. Dari minggu pertama dapat best photo, bila masuk minggu ke-2 hingga ke-4 ni, fokus Zyeema terus hilang. Rentak Zyeema pon dah hilang. Masa minggu pertama, secara jujurnya Zyeema merupakan peserta Favourite saya. Tapi bila melihat prestasi Zyeema, saya jadi kecewa. Masa minggu pertama dulu, Zyeema bagi saya 100% best shots. Tapi bila masuk minggu ke-2 hingga ke-4 ni, Zyeema dah terlalu fikirkan pasal Posing. Antara kesemua peserta, saya agak struggle sikit dengan Zyeema. Terutama dengan gambar "Ca Ca Diva" & "Over-Posing". Saya langsung tak dapat enjoy masa snap emosi ni. Yang lagi dua emosi tu dah ok. Zyeema terlalu berjaga-2 & terlalu fikirkan sangat posing masa photoshoot sampai nampak sangat kat muka tu. Just be natural ok! Don't over thinking! Zyeema ada personaliti yang bagus, Cantik, tinggi dan mempunyai ciri-2 untuk menjadi seorang model yang sangat bagus, tapi sayang jika Zyeema tak tahu camne nak gunakannya dengan sebaik mungkin. Lagi-2 di depan kamera. Just be natural & enjoy!


SYAKE: COUTURE-ZAGALICIOUS

KOMEN: Saya teruja & gembira melihat prestasi Syake dari minggu ke minggu. Syake sememangnya masuk contest ini adalah untuk menang! Bukan untuk main-2 dan sekadar mencari pengalaman. Saya benar-2 enjoy bila shoot gambar-2 Syake dari minggu pertama hingga minggu ke-4 ini. Gelaran yang layak untuk Syake adalah "Couture Girl" !!! Sebabnya Syake memang sangat sesuai buat pose yang maut-2, patah-2 dan sangat berani. Saya paling suka bila tengok gambar "Excited" & "Friendly". Tapi harus berjaga sebab jika dilihat banyak kali, dua gambar ni boleh nampak sama. Selain tu, kalo Syake perasan, 3 gambar Syake, tak nampak leher kan? Jadi lepas ni, make sure bila photoshoot, jangan lupakan leher. Sebab bila Syake tak nampak leher, gambar akan nampak pelik. Personaliti Syake pon saya sangat suka. Syake antara peserta yang suka bertanya & meminta pendapat mengenai Posing & Facial Expression. Peserta lain harus mencontohi Syake. Syabas! Keep it up! 


HARRY: HOMMESNISTA

KOMEN: Melihat perkembangan Harry, bagi saya secara peribadinya saya Happy! Berbeza dari minggu pertama, minggu ke-4 ni, Harry sememangnya sudah semakinmenyerlah. Fans pon sudah ramai yang menumpukan perhatian mereka pada gambar-2 Harry. Untuk gambar "Happy" & "Cute", kedua-2 nya agak sama namun emosinya tetap berbeza bagi saya. Untuk gambar "Arrogant", Harry boleh tambahkan lagi jiwa tu. Bahasa tubuh dalam gambar boleh perbaiki lagi. Tapi saya harus berikan extra credit untuk Harry sebab tunjukkan effort yang bagus masa photoshoot minggu ini. Cuma Harry kena tonjolkan lebih personaliti lagi ok! Teruskan usaha!


ADEEB: MUSCULAR-GENIA

KOMEN: Bravo! Bravo! Bravo! Inilah yang saya patut cakap kat Adeeb. Finally! Adeeb menyerlah jugak masa minggu ke-4 ni. Saya benar-2 teruja melihat prestasi Adeeb minggu ini. Walaupon masa mula-2 photoshoot Adeeb agak lost, tapi Adeeb berjaya atasinya dengan cepat & baik sekali. Saya bangga dengan Adeeb sebab berjaya menjiwai keempat-2 emosi ini dengan baik. Walaupon ada pendapat mengatakan gambar "Sexy" & "Boring" tu agak sama, bagi saya ianya sangat berbeza!!! Saya paling suka gambar "Sexy" & "Happy". Memang nampak sangat personaliti Adeeb! Baju Adeeb pon memang bagi satu bonus untuk bagi gambar ni nampak lebih menarik. Tapi Adeeb kena belajar untuk SMIZE lebih sikit. Bahasa tubuh takde masalah. Good job! Dari minggu pertama hingga ke-4, bagi saya secara peribadinya Minggu ke-4 ni adalah gambar terbaik daripada Adeeb. Teruskan usaha! Cuma 1 sahaja nasihat saya iaitu apa yang Adeeb usaha, itulah yang Adeeb dapat. Adeeb perlu jadi lebih positif dalam segala perkara. Kena ada keyakinan diri yang tinggi sebab sebenarnya Adeeb bagus! Be more confident about yourself & trust your own ability ok! Hope Adeeb jadi lebih alert next time ok? You can do it! Keep it up!


FARAH: 20-FOREVER 

KOMEN: Sepanjang buat photoshoot dengan Farah dari minggu pertama hingga keempat ini, Saya masih tak rasa nikmatnya. Masih tak rasa kehangatan kekuatan Farah. Bagi saya, Farah is more on "Commersial Girl" disebabkan wajah Farah yang agak baby face & sweet. Tapi itu bukan alasan untuk Farah tak boleh buat sesuatu yang lebih bagus dan tampilkan kelainan, betul tak? Sepanjang empat minggu shoot Farah, saya masih tak enjoy. Banyak sangat yang Farah simpan. Saya rasa geram bila Farah selalu tak all out. What happen to you? I really trust your talent, So please prove & show it to me ok! Untuk minggu ni, saya harus berikan extra credit sebab Farah benar-2 tunjukkan Alter ego Farah di depan saya. Walaupon tangisan berlaku masa pertengahan photoshoot, Tapi Farah berjaya atasi semua itu dengan baik walaupon performance Farah agak lemah minggu ini. Saya sememangnya suka gambar "Happy", "Sad" & "Intelligent". Saya percayakannya. Cuma untuk gambar "Angry", Farah boleh bagi lebih jiwa lagi. Pakaian Farah pon adalah yang terbaik dalam kalangan peserta wanita. Memang colorful dan sememangnya Farah berjaya menunjukkan personaliti Farah yang "20-FOEVER" tu. Farah sudah mempunyai personaliti yang sangat menawan & catwalk yang baik, sayang jika Farah tak usaha lebih untuk Photoshoot. Farah jangan hilang fokus ok! Bila dah ada depan kamera, kena bagi 100% komitmen ok! 


ADDAF: FIGUREDORZA

KOMEN: Melihat prestasi Addaf dari minggu pertama hingga keempat ini, bagi saya Addaf agak improve. Bermula dengan minggu ke-2 dan ke-4 ni, Addaf semakin berani dan sudah boleh beriteraksi dengan Kamera dengan baik. Addaf sememangnya mengambil segala kritikan masa minggu lepas mengenai sifat malu-2 tu, dan minggu ini, Addaf memang menyerlah. Addaf dah boleh atasi sifat malu-2 tu dan berikan yang terbaik masa photoshoot. Cuma Addaf kena usaha lebih. Lagi-2 mengenai personaliti. Bagi saya, Addaf takde personaliti yang agak strong. Addaf biasa-2 je. Tunjukkan diri Addaf sebagai "Full Figured" Talent. Untuk gambar kali ini, saya suka emosi "Happy" & "Silly". Selain emosi tu, Addaf boleh letak jiwa tu lebih sikit lagi. Tapi secara keseluruhannya, saya bangga melihat prestasi Addaf! Addaf sememangnya peserta yang suka mendengar & perbaiki diri jadi lebih baik lagi. Good job! Keep it up!


FIQ: CHARISMIATIX

KOMEN: Untuk Fiq pula, saya gembira melihat attitude yang ditampilkan oleh Fiq sepanjang sesi photoshoot dari minggu pertama hingga keempat. Fiq memang ada semangat untuk menang dan selalu push diri ke tahap tertinggi masa photoshoot dan Fiq memang seorang yang sukakan kesempurnaan. Tapi sayangnya ianya masih tak cukup dan masih tak terpancar dalam photo-2 Fiq. Bagi saya, Fiq masih biasa-2. Dan saya yakin Fiq boleh usaha yang lebih baik lagi. Untuk gambar kali ini, saya hanya dapat merasakan emosi "Happy" & "Psycho" saja. Selebihnya Fiq sebenarnya boleh bagi jiwa lagi. Contoh macam gambar stress tu, kalo Fiq macam bagi messy lagi rambut, buat muka betul-2 tengah stress, akan menghidupkan lagi watak emosi gambar tu. Tapi saya harus berikan extra credit untuk Fiq juga sebab walaupon rushing & mempunyai masa yang singkat, Tapi Fiq berjaya dapat lakukannya dengan baik. Good job! Usaha lebih bagus lagi ok!


HASSRI: CHAMEELEONER

KOMEN: Wooww! Amazing! Itu lah yang saya boleh katakan. Syabas kepada Hassri sebab berjaya menyerlah pada minggu ini! Setelah agak struggle dari minggu ke-2 dan ke-3, akhirnya minggu ke-4 ni, personaliti Hassri sudah menyerlah! Hopefully, Hassri akan tonjolkan personaliti di dalam gambar dengan lebih baik lagi supaya Hassri tak nampak boring. ok? Keep it up! Antara semua peserta, Hassri antara paling menyerlah minggu ini. Hassri tak segan untuk menjiwai emosi dan watak yang diberikan. Hassri enjoy masa photoshoot. Dan paling penting Hassri buat dengan bersungguh-2. Saya bangga dengan prestasi Hassri untuk minggu ini. Cuma 1 nasihat saya, jangan terlalu over bila menjiwai watak. Contoh macam "Excited" tu. Agak terlebih di situ. Saya sangat suka emosi "Blurr" & "Silly". Memang natural! Good job!

-------------------------------------------------------------------------

RESULT FOR WEEK 4


BEST PHOTO CHALLENGE

HASSRI

BEST PHOTO OF THE WEEK

 ADEEB
(save from next elimination)

BEST PHOTO (BASED ON TOTAL SCORE)

1. ADEEB – 89%
2. HASSRI – 88% (Challenge score higher than Harry)
3. HARRY – 88%
4. SYAKE – 87%
5. FIQ – 79%
5. ADDAF – 78%

BOTTOM TWO (BASED ON TOTAL SCORE)

FARAH & ZYEEMA

ELIMINATION CONTESTANT (BASED ON TOTAL SCORE)

FARAH – 76% (SAVE FROM ELIMINATION)
ZYEEMA – 75% (ELIMINATED)

ZYEEMA IS ELIMINATED IN WEEK 4. L

Zyeema was eliminated because of her lack of confident in front of camera. Besides, she’s always keep over thinking during on photoshoot and it’s clearly shown in the photo & effected on her performance & total score for this week. She have the lowest total score that make herself being eliminated in week 4.

To Zyeema, Goodluck to you. If you really want to pursue to be a talent/model, please do not stop here! Try to find any others opportunity around you. Use this contest as your 1st experience & exercises to go further in future. Only the one born to be a model can survive with high determination to accept the rejection but found the glory at the end of tunnel. Even you are eliminated now, it does not means that your journey ends here. This is the beginning of your career as talent/model. So, grab all opportunity around you ok! I personally very sad to let you go, because you are my FAVOURITE CONTESTANT & i really thought you might be in the top 2. But unfortunitely, i can't see you in that top anymore. I really can't believe you will be eliminated this soon & be the 1st person to leave this contest! So, Goodluck for your future & don’t give up ok!

XOXO, Shah Grenn J

CONGRATULATION to ADEEB b'coz being the 1st Male contestant to get BEST PHOTO after being dominated by the Female contestant to get best photo for 3 weeks in a row. GOOD JOB ADEEB!
---------------------------------------------------------------------------------------

CONGRATULATION TO TOP 7 CONTESTANTS! YOU GUYS STILL IN THE RUNNING TO BECOME "PRODIGIOUS MODEL SEARCH-SEASON 2"




----------------------------------------------------------------------------

Goodbye ZYEEMA!!!!!! 
We all gonna Miss You!

(Comcard for Zyeema)



Sekian saja untuk kali ini,
Sehingga berjumpa di entry baru minggu hadapan. Assalammmualaikum & Take Care semua! :D








0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © SHAH PHOTOGRAPHY
Blogger Theme by BloggerThemes